Dzisiejszy post jest o problemach z tablicami rejestracyjnymi. Miejsce w moim aucie na tablicę jest za małe, czy mogę wygiąć tablicę? Zgubiłem tablicę albo mi ją ukradli, co powinienem zrobić ? Uszkodzona tablica, czy mogę z taką jeździć ? Odpowiedzi na te pytania w dalszej części posta.
Miejsce w moim aucie na tablicę jest za małe, czy mogę wygiąć tablicę?
Pisząc to pytanie mam na myśli auta, które zostały sprowadzone z USA. Polskie tablice rejestracyjne są większych rozmiarów i często ciężko je zamontować. Na pewno nie możemy tablic ucinać, przycinać. Jedyne co w takim wypadku można zrobić to najlepiej lekko dogiąć tablicę, która dopasuje się do zderzaka, ale jednocześnie pamiętajmy że cała tablica musi być widoczna. Wygięcie nie może wpływać niekorzystnie na możliwość odczytania tablicy. Podsumowując można wyginać, ale musi być to tak zrobione aby dało się odczytać numery.
Zgubiłem tablicę albo mi ją ukradli, co powinienem zrobić ?
Zgubienie, kradzież tablicy rejestracyjnej to dla nas spory kłopot. Jak wiemy bez tablic rejestracyjnych na naszym pojeździe nie możemy nim jeździć. Zatem do czasu wyrobienia nowych, auto powinno zostać na parkingu. Za jazdę bez tablic nasz portfel może odchudzić się nawet o 500 zł. Czy zgłaszać brak tablic/y na Policji ? Jeżeli podejrzewamy, że tablica nie zgubiła się od tego że przez kilka ostatnich dni/tygodni jeździliśmy bez jednej śrubki, której nie chciało nam się przykręcić, a od tego że ją ktoś po prostu ukradł to tak, lepiej zgłosić. Będziemy mieli wtedy "podkładkę", która nam pomoże wytłumaczyć się, jeżeli jednak już doszło by do przestępstwa z udziałem naszych tablic rejestracyjnych. Pamiętajcie tylko by na posterunku dali wam potwierdzenie waszego zgłoszenia. Zaświadczenie okazujemy potem w wydziale komunikacji albo opisujemy jak doszło do tego że nie mamy tablic/y.
Uszkodzona tablica, czy mogę z taką jeździć ?
Nie, nie można jeździć z uszkodzoną, nieczytelną tablicą rejestracyjną. Czy mogę ją sam naprawić i jeździć dalej ? Oczywiście że tak, z tym że po naprawie wszystkie literki muszą być czytelne, bez widocznych uszkodzeń. Tło również musi być w należytym, czytelnym stanie. Jeżeli po naprawie okazało się że tablica nie jest czytelna, trzeba ją wymienić na nową.
Ile tablic muszę dorobić jeżeli ukradli/zgubiłem tylko jedną ?
I tutaj jest różnie. Jeżeli brakuje nam tablicy nowego typu ( białe z flagą Unii Europejskiej po lewej stronie), wówczas możemy dorobić sobie jedną, brakującą sztukę co będzie wiązało się z wydatkiem około 50 zł. Gorzej jeżeli mamy(mieliśmy) tablice białe z flagą Polski po lewej stronie. Takich niestety już nie produkują i będziemy zmuszeni wyrobić dwie nowe, a koszt wzrasta do około 90 zł. Najgorzej wypadają jednak Ci którzy stwierdza brak tablicy najstarszego typu, czyli czarnej. Wówczas nie tylko nowe tablice trzeba kupić ale również przerejestrować auto, a międzyczasie nasz portfel topnieje aż o około 190 zł. Co z naklejką na szybie? Jeżeli mieliśmy białe tablice (obojętnie czy z flaga Polski czy Unii Europejskiej) i chcemy zachować nasze numery nie musimy naklejki wymieniać na nową.
I na zakończenie, przepisowo o umiejscowieniu tablicy, czyli coś dla tych którzy lubią wozić tablicę rejestracyjną za przednią szybą. Z jednej strony ok, jest widoczna z przodu ale tylko teoretycznie, bo odbicie światła może spowodować nieczytelność numerów. Z drugiej strony paragraf 25 wyraźnie stwierdza że powinna być w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym, a więc jak to jest na większości aut, na przednim zderzaku. No i nic nie powinno zasłaniać tablicy, a szyba ją w jakimś stopniu zasłania więc to kolejny argument by lepiej nie wozić tej tablicy za szybą. Kolejny argument .....Właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe ..." jest wyraźnie napisane, że na pojeździe, więc jeżeli jest za szybą na pewno nie jest na aucie tylko w aucie.
Miejsce w moim aucie na tablicę jest za małe, czy mogę wygiąć tablicę?
Pisząc to pytanie mam na myśli auta, które zostały sprowadzone z USA. Polskie tablice rejestracyjne są większych rozmiarów i często ciężko je zamontować. Na pewno nie możemy tablic ucinać, przycinać. Jedyne co w takim wypadku można zrobić to najlepiej lekko dogiąć tablicę, która dopasuje się do zderzaka, ale jednocześnie pamiętajmy że cała tablica musi być widoczna. Wygięcie nie może wpływać niekorzystnie na możliwość odczytania tablicy. Podsumowując można wyginać, ale musi być to tak zrobione aby dało się odczytać numery.
Zgubiłem tablicę albo mi ją ukradli, co powinienem zrobić ?
Zgubienie, kradzież tablicy rejestracyjnej to dla nas spory kłopot. Jak wiemy bez tablic rejestracyjnych na naszym pojeździe nie możemy nim jeździć. Zatem do czasu wyrobienia nowych, auto powinno zostać na parkingu. Za jazdę bez tablic nasz portfel może odchudzić się nawet o 500 zł. Czy zgłaszać brak tablic/y na Policji ? Jeżeli podejrzewamy, że tablica nie zgubiła się od tego że przez kilka ostatnich dni/tygodni jeździliśmy bez jednej śrubki, której nie chciało nam się przykręcić, a od tego że ją ktoś po prostu ukradł to tak, lepiej zgłosić. Będziemy mieli wtedy "podkładkę", która nam pomoże wytłumaczyć się, jeżeli jednak już doszło by do przestępstwa z udziałem naszych tablic rejestracyjnych. Pamiętajcie tylko by na posterunku dali wam potwierdzenie waszego zgłoszenia. Zaświadczenie okazujemy potem w wydziale komunikacji albo opisujemy jak doszło do tego że nie mamy tablic/y.
Uszkodzona tablica, czy mogę z taką jeździć ?
Nie, nie można jeździć z uszkodzoną, nieczytelną tablicą rejestracyjną. Czy mogę ją sam naprawić i jeździć dalej ? Oczywiście że tak, z tym że po naprawie wszystkie literki muszą być czytelne, bez widocznych uszkodzeń. Tło również musi być w należytym, czytelnym stanie. Jeżeli po naprawie okazało się że tablica nie jest czytelna, trzeba ją wymienić na nową.
Ile tablic muszę dorobić jeżeli ukradli/zgubiłem tylko jedną ?
I tutaj jest różnie. Jeżeli brakuje nam tablicy nowego typu ( białe z flagą Unii Europejskiej po lewej stronie), wówczas możemy dorobić sobie jedną, brakującą sztukę co będzie wiązało się z wydatkiem około 50 zł. Gorzej jeżeli mamy(mieliśmy) tablice białe z flagą Polski po lewej stronie. Takich niestety już nie produkują i będziemy zmuszeni wyrobić dwie nowe, a koszt wzrasta do około 90 zł. Najgorzej wypadają jednak Ci którzy stwierdza brak tablicy najstarszego typu, czyli czarnej. Wówczas nie tylko nowe tablice trzeba kupić ale również przerejestrować auto, a międzyczasie nasz portfel topnieje aż o około 190 zł. Co z naklejką na szybie? Jeżeli mieliśmy białe tablice (obojętnie czy z flaga Polski czy Unii Europejskiej) i chcemy zachować nasze numery nie musimy naklejki wymieniać na nową.
I na zakończenie, przepisowo o umiejscowieniu tablicy, czyli coś dla tych którzy lubią wozić tablicę rejestracyjną za przednią szybą. Z jednej strony ok, jest widoczna z przodu ale tylko teoretycznie, bo odbicie światła może spowodować nieczytelność numerów. Z drugiej strony paragraf 25 wyraźnie stwierdza że powinna być w miejscu konstrukcyjnie do tego przeznaczonym, a więc jak to jest na większości aut, na przednim zderzaku. No i nic nie powinno zasłaniać tablicy, a szyba ją w jakimś stopniu zasłania więc to kolejny argument by lepiej nie wozić tej tablicy za szybą. Kolejny argument .....Właściciel pojazdu umieszcza na pojeździe ..." jest wyraźnie napisane, że na pojeździe, więc jeżeli jest za szybą na pewno nie jest na aucie tylko w aucie.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 22 lipca 2002 r.
w sprawie rejestracji i
oznaczania pojazdów.
ROZDZIAŁ 3
§ 25. 1.Właściciel
pojazdu umieszcza na pojeździe tablice z przodu i z tyłu w miejscach
konstrukcyjnie do tego przeznaczonych, z wyjątkiem przyczep, ciągników
rolniczych, motocykli i motorowerów, na których tablice umieszcza się tylko z
tyłu, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.W przypadkach uzasadnionych konstrukcją
ciągnika rolniczego tablice umieszcza się z przodu pojazdu.
3.Z przodu pojazdu umieszcza się wyłącznie
tablicę jednorzędową, z wyjątkiem ciągnika rolniczego, o którym mowa w ust. 2.
4.Z tyłu pojazdu umieszcza się tablicę
jednorzędową albo dwurzędową w zależności od miejsca konstrukcyjnie do tego
przeznaczonego, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.Z tyłu przyczepy motocyklowej umieszcza
się tablicę rejestracyjną motocyklową przeniesioną z motocykla, który ciągnie
przyczepę.
6.Jeżeli pojazd nie ma specjalnego miejsca
do umocowania tablic, to przednią i tylną tablicę umieszcza się w środku szerokości
pojazdu, a gdyby to utrudniało jego eksploatowanie lub ograniczało widoczność
tablicy - po lewej stronie pojazdu.
§ 26.Utrzymywanie tablic i
innych oznaczeń pojazdów, o których mowa w przepisach rozdziału 4, w należytym
stanie i zapewnienie ich czytelności jest obowiązkiem kierującego pojazdem.
§ 17.Tablice ze względu na
wielkość dzielą się na:
1) samochodowe (jednorzędowe i dwurzędowe)
- do oznaczania wszystkich rodzajów pojazdów, z wyjątkiem motocykli, ciągników
rolniczych i motorowerów,
2) motocyklowe (dwurzędowe) - do
oznaczania motocykli i ciągników rolniczych,
3) motorowerowe (dwurzędowe) - do
oznaczania motorowerów.
§ 20.Na tablicach nie mogą
być umieszczane inne oznaczenia niż te, o których mowa w § 18 i 19.
Dz.U.2003.32.262
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
ZAŁĄCZNIK Nr 5
WYMAGANIA DOTYCZĄCE
MIEJSCA PRZEWIDZIANEGO DO UMIESZCZENIA TABLIC REJESTRACYJNYCH
§ 1. 1.Miejsce
przewidziane do umieszczenia tylnej tablicy rejestracyjnej powinno stanowić
równą, prostokątną powierzchnię o następujących minimalnych wymiarach:
1) dla pojazdów samochodowych
mających cztery i więcej kół:
a) szerokość 520 mm i wysokość 120 mm
albo
b) szerokość 340 mm i wysokość 240
mm;
2) dla motocykli i czterokołowych
pojazdów samochodowych o maksymalnej mocy silnika do 15 kW - szerokość 280 mm i
wysokość 210 mm;
3) dla motorowerów i czterokołowych
pojazdów samochodowych o masie własnej do 350 kg i maksymalnej mocy netto
silnika nieprzekraczającej 4kW:
a) szerokość 100 mm i wysokość 175 mm
albo
b) szerokość 145 mm i wysokość 210
mm;
4) dla ciągników rolniczych -
szerokość 240 mm i wysokość 165 mm.
2.Miejsce to powinno być takie, aby po
zamocowaniu tablice spełniały następujące wymagania:
1) położenie tablicy względem osi
podłużnej pojazdu:
a) środek tablicy nie może być
położony na prawo od wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu,
b) lewa krawędź tablicy nie może być
położona na lewo od pionowej płaszczyzny równoległej do wzdłużnej płaszczyzny
symetrii pojazdu i przechodzącej przez jego lewy obrys;
2) tablica powinna być prostopadła z
dokładnością do 2° do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu;
3) tablica powinna być pionowa z
dokładnością do 5°; jeżeli jednak jest to konieczne ze względu na kształt
pojazdu, może ona być odchylona od pionu:
a) nie więcej niż o 30°, gdy
powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku górze i pod
warunkiem, że górna krawędź tablicy jest nie wyżej niż 1,20 m nad ziemią, a dla
ciągnika rolniczego 1,72 m nad ziemią; warunku wysokości nad ziemią nie stosuje
się do pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
b) nie więcej niż o 15°, gdy
powierzchnia ze znakami rejestracyjnymi jest skierowana ku dołowi i pod
warunkiem, że górna krawędź tablicy jest powyżej 1,20 m nad ziemią, a w
przypadku ciągnika rolniczego 1,72 m nad ziemią; warunku wysokości nad ziemią
nie stosuje się do pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3;
4) wysokość położenia tablicy nad
ziemią:
a) wysokość położenia dolnej krawędzi
tablicy nad ziemią nie może być mniejsza niż 0,30 m, a dla ciągnika rolniczego
nie może być mniejsza niż 0,73 m oraz 0,20 m dla pojazdów, o których mowa w
ust. 1 pkt 2 i 3,
b) wysokość położenia górnej krawędzi
tablicy nad ziemią nie może być większa niż 1,20 m, a dla ciągnika rolniczego
nie może być większa niż 1,72 m; jeżeli jednak wymóg ten nie może być spełniony
w praktyce, wysokość położenia może przekraczać 1,20 m, lecz powinna być tak
zbliżona do tego wymagania, jak to jest możliwe ze względu na konstrukcję
pojazdu, i nie może w żadnym przypadku przekraczać 2 m, a dla ciągnika
rolniczego 2,75 m; w przypadku pojazdów, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
wysokość ta nie może przekraczać 1,50 m;
5) wymagania widoczności
geometrycznej:
tablica powinna być widoczna z przestrzeni zawartej wewnątrz następujących
czterech płaszczyzn:
a) dwóch płaszczyzn pionowych
stycznych do bocznych krawędzi tablicy i tworzących kąty 30° na zewnątrz ze
środkową wzdłużną płaszczyzną pojazdu,
b) płaszczyzny stycznej do górnej
krawędzi tablicy i tworzącej kąt 15° do góry od poziomu oraz 30° dla pojazdów,
o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3,
c) płaszczyzny poziomej przechodzącej
przez dolną krawędź tablicy (5° do dołu od poziomu dla pojazdów, o których mowa
w ust. 1 pkt 2 i 3); jeżeli jednak wysokość położenia górnej krawędzi tablicy
nad ziemią jest większa niż 1,20 m, to ta płaszczyzna powinna tworzyć kąt 15°
do dołu od poziomu;
6) wysokości położenia podawane w pkt
3-5 należy określać na pojeździe w stanie nieobciążonym.
§ 2.Kształtu i wymiarów
miejsca przewidzianego do umieszczenia przednich tablic rejestracyjnych nie
określa się.
|
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
Miałam problem z tablicą umieszczoną na motocyklu, nie chciała się dobrze trzymać i już kilka razy odpadła.
OdpowiedzUsuń