Wszyscy kochamy swoje małe pociechy. Od ich najmłodszych
lat przekazujemy im wartości, które powinny w ich życiu być najważniejsze.
Zawiązane sznurowadła, które są podstawą do bezpiecznego chodzenia, tak odpowiednio
dobrany fotelik powinien być czymś normalnym, podczas podróżowania z maluchami.
Zapewniając bezpieczeństwo naszym dzieciom pokazujemy im jak je kochamy, jak o
nie się troszczymy. Są najważniejszymi osobami w naszym życiu, zatem postarajmy
się im zapewnić bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Jak wybrać odpowiedni
fotelik samochodowy dla dziecka? Na co zwracać uwagę przy zakupie fotelika ? Czy w ogóle to się
opłaca? Czy fotelik samochodowy dla dziecka jest obowiązkowy ? Na wszystkie te i podobne pytania
postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym poście.
Dlaczego należy montować fotelik w samochodzie ?
Foteliki samochodowe są produkowane po to by dziecku
podróżowało się wygodnie i bezpiecznie. Mają pełnić funkcję ochronną w razie
wypadku, gwałtownego hamowania. Jak pokazał szereg przeprowadzonych badań w
ostatnich latach, dzieci, które podróżują w fotelikach samochodowych są w razie
wypadku o wiele mniej (siedmiokrotnie mniej) narażone na utratę zdrowia lub
życia. Jeżeli przyjmiemy, że dziecko waży ok. 15 kg to przy prędkości
kilkudziesięciu kilometrów na godzinę, czyli nawet tej przepisowej 50tki będzie
ważyć podczas wypadku aż 416 kg i z taką siłą niestety może uderzyć w deskę
rozdzielczą, przednią szybę, jeżeli nie będzie miało zapiętych pasów, nie
będzie w foteliku lub będzie w foteliku, który nie jest odpowiedni dla niego.
Wybór odpowiedniego fotelika …
Pierwszym
i najistotniejszym kryterium wyboru fotelika powinna być waga naszego dziecka.
Foteliki samochodowe podzielone są na grupy wagowe i na podstawie tych grup
udzielana jest na nie homologacja. Oczywiście wszystkie wartości są szacunkowe,
ponieważ nie każde dziecko rozwija się, rośnie w tym samym tempie. Wybierajmy
atestowane foteliki! Tylko foteliki, które zostały sprawdzone pod względem
bezpieczeństwa, uzyskując świadectwo homologacji, mogą trafić na sklepowe
półki. Atestowane produkty powinny mieć nalepkę z zatwierdzoną normą ECE R44.
Następnie wybrane foteliki mogą być testowane w crash testach – udział nie
zależny od producenta – gdzie fotelik jest jeszcze rygorystycznej testowany pod
względem bezpieczeństwa, obsługi, ergonomii, zdjęcia tapicerki oraz obecności
substancji szkodliwych. Crash testy przeprowadzane są w różnych państwach przez
różne organizacje, najlepiej znaną w Polsce jest niemiecki ADAC. Istotne są
również wszelkie instrukcje montażu fotelika. Im więcej rzeczy opisane jest na
temat danego fotelika tym lepiej.
Poniżej grupy wagowe oraz przeznaczone dla nich systemy
podtrzymywania:
Grupa 0
|
Pasy Trio Car Kit
do gondoli
|
od
urodzenia do 10 kg
od urodzenia do około 9 miesiąca |
Grupa 0+
|
od
urodzenia do 13 kg
od urodzenia do około 12 miesiąca |
|
Grupa 1
|
od
9 do 18 kg
od 8 miesięcy do około 4 lat |
|
Grupa 2
|
od
15 do 25 kg
od 3 do około 6 lat |
|
Grupa 2-3
|
od
22 do 36 kg
od 5 do około 12 lat |
Pasy Trio Car Kit
widoczne na zdjęciu w grupie 0 to
użyteczne akcesoria, które sprawiają, że gondola może być używana do
przewożenia w niej dziecka w samochodzie.
Przejście z grupy 0 do wyższej powinno następować dopiero wtedy jak
główka dziecka zacznie wystawać ponad górną krawędź fotelika. Foteliki z grupy
0 oraz 0+ są bardzo ważne, gdyż mięśnie szyi u malutkich dzieci nie są na tyle
silne by w razie choćby hamowania utrzymać stabilnie główkę dziecka.Z kolei z
grupy 0+ należy przejść do
kolejnej, gdy pasy fotelika mogą być regulowane w taki sposób, aby
pozostawały 2 cm powyżej ramion. Natomiast do grupy 2/3 przechodzimy, gdy ramiona naszego dziecka są powyżej wysokości
mocowania pasów. Jeżeli zamierzamy często podróżować autem z naszym dzieckiem
należy wybierać foteliki, które są określone dla jednej grupy wagowej.
Oczywiście takie foteliki nie pojeżdżą z nami dłużej, ale dziecko będzie się czuło w nich
wygodniej. Jeżeli nasze fundusze
nam nie pozwalają na częsty zakup fotelika powinniśmy pomyśleć o foteliku,
który jest przeznaczony dla wielu grup wagowych dzieci.
Homologacja
Wszystkie foteliki, które posiadają homologację przeszły
wiele testów, spełniają wszelakie normy bezpieczeństwa. Homologacja jest wymagana, aby dopuścić produkt do
sprzedaży, oczywiście wydawana jest tylko produktom, które spełniają wymogi, możemy
zaufać „bardziej” fotelikowi, który w wyniku dodatkowych crash testów uzyskał
wysoki wynik.
Poniżej przykład jak
powinna wyglądać etykieta z homologacją fotelika
Co to jest ten system
ISOFIX?
To standardowy, najbezpieczniejszy a zarazem najprostszy
system mocowania fotelików w aucie. Fotelik nie jest tylko przymocowany do
siedzenia, ale stanowi integralną część nadwozia samochodu, dzięki czemu
redukuje ruchy rotacyjne do przodu w przypadku zderzenia przedniego. Jest
montowany bezpośrednio do punktów zaczepowych w aucie. Ryzyko błędnej
instalacji w tym systemie jest minimalne, prawie niemożliwe. Ci, którzy mają
nowsze auto (od stycznia 2011r.) nie powinni się martwić gdyż przepisy
nakładają obowiązek istnienia zaczepów ISOFIX na tylnym siedzeniu. Jednak
zawsze lepiej spytać fachowca lub przeczytać instrukcję pojazdu.
Dlaczego lepiej kupić
nowy fotelik niż używany? Nowe foteliki zawsze
przechodzą odpowiedni sprawdzian, wiele testów wytrzymałościowych, natomiast
używany może być w sposób niewidoczny uszkodzony, albo, co gorsza może być po
wypadku gdzie mocowania oraz inne rzeczy sprzyjające bezpieczeństwu mogły
zostać naruszone.
Przed zakupem fotelika powinniśmy sprawdzić czy dany
model może być zamontowany w naszym aucie. Każdy fotelik powinien posiadać
instrukcję montażu.
Czy fotelik jest
obowiązkowy?
W większości krajów Unii Europejskiej dzieci od urodzenia
do wzrostu 1,5 m mają obowiązek podróżowania zawsze z wykorzystaniem systemu
podtrzymującego odpowiedniego dla wzrostu i wagi dziecka.
Za jazdę z dzieckiem bez fotelika grozi nam mandat w
wysokości 150zł. + 6pkt karnych. Nie
muszę chyba przekonywać, że lepiej pieniądze przeznaczyć na zakup fotelika niż
na mandat.
Na podsumowanie 10
bardzo ważnych, godnych zapamiętania zaleceń pediatry odnośnie jazdy z
dzieckiem.
1.
Należy zawsze
stosować fotelik w poprawny sposób nawet na krótkich trasach. Stosując ciągle i
poprawnie fotelik samochodowy nie tylko przestrzegamy prawa, ale przede
wszystkim jest to gest miłości i ochrony w stosunku do własnych dzieci.
2.
Należy wybrać
najodpowiedniejszy fotelik w zależności od potrzeb dziecka, jego wagi i budowy
ciała:
- Fotelik powinien być
stosowany począwszy od pierwszej podróży noworodka, ze szpitala, gdzie się
urodził aż do domu. Istnieją różnorodne rodzaje systemów podtrzymywania
odpowiednie dla najmniejszych dzieci: gondola, w której noworodek leży poziomo,
która jest zawsze polecana, przede wszystkim w przypadku noworodków o niskiej
wadze lub klasyczny fotelik z wkładką redukcyjną, aby zapewnić najlepszą
pozycję ułożenia kręgosłupa dziecka. Po uzyskaniu wagi powyżej 6 kg materacyk redukcyjny
można wyjąć,
- Foteliki z grupy 0+, lub
odpowiednie dla wagi od 0 do 13 kg, powinny być montowane w kierunku przeciwnym
do kierunku jazdy, aby zredukować negatywne skutki dla szyi dziecka w przypadku
ewentualnego uderzenia. Taka pozycja jest najbezpieczniejsza i zaleca się ją
stosować najdłużej jak to możliwe nawet, jeżeli począwszy od wagi 9 kg, dziecko
może już być teoretycznie umieszczone w foteliku z grupy 1 (od 9 do 18 kg). W
związku z powyższym w przedziale wagowym od 9 do 13 kg, dziecko może podróżować
w foteliku ustawionym przodem lub tyłem do kierunku jazdy, ale jeżeli dziecko
nie wykazuje niezadowolenia zaleca się stosowanie w czasie jazdy nadal fotelika
z grupy 0+ ustawionego w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Nadejdzie
moment, w którym dziecko instynktownie będzie próbowało odwrócić się w kierunku
drogi ze względu na rozwijającą się ciekawość bądź dotykaniem oparcia nóżkami.
To właśnie w takim momencie należy przejść do fotelika z grupy 1.
Tego typu fotelik powinien
być stosowany najlepiej na tylnym siedzeniu po stronie chodnika lub umieszczony
centralnie.
- Niektóre modele fotelików
z grupy 1 i 2-3 mają możliwość odchylenia dziecka w czasie snu, aby zapewnić mu
jak najwygodniejsza pozycję dla głowy. Istnieją również specjalne poduszki,
które można umieścić wokół szyi, które z tyłu powinny być płaskie, ponieważ
nadmierna grubość może mieć negatywne skutki dla szyi w razie wypadku.
3. Należy zawsze zwracać uwagę, aby fotelik został
zainstalowany poprawnie zgodnie z instrukcją obsługi i należy pamiętać, aby
zachować instrukcję na każdą ewentualność.
4. Zaleca się umieszczanie i wyjmowanie dziecka od strony
chodnika. Dlatego właśnie najlepiej zainstalować fotelik po prawej stronie i
najlepiej na tylnym siedzeniu.
5. Należy pamiętać, aby wyłączyć przednią poduszkę
powietrzną, jeżeli umieszczany został fotelik z grupy 0+ z boku kierowcy oraz należy
również sprawdzić tylne siedzenia, jeżeli samochód posiada boczne poduszki
powietrzne. Aktywna poduszka powietrzna stanowi dla dziecka niezmierne
zagrożenie w przypadku nagłego uderzenia.
6. W czasie podróży nie należy rozpinać nawet chwilowo
pasów ani wyjmować dziecka z fotelika z jakiegokolwiek powodu. Nawet, jeżeli
dziecko płacze lub trzeba go nakarmić piersią bądź przebrać. Nigdy nie należy
pozostawiać dziecka bez opieki w samochodzie nawet na kilka minut: należy go
zawsze zabierać ze sobą.
7.Ze względów bezpieczeństwa należy unikać karmienia
dziecka w czasie jazdy, w szczególności nie należy pozostawiać dziecku lizaków,
lodów ani żadnych innych potraw na patyku. W razie wypadku lub nagłego
hamowania patyczek mógłby go zranić lub zapchać drogi oddechowe.
8. Należy zwrócić uwagę również na przedmioty, których używacie
do zabawy z dzieckiem w czasie jazdy. Tego typu przedmioty mogą okazać się
groźne w przypadku hamowania lub wypadku. Zaleca się stosowanie miękkich
zabawek.
9. Należy również pamiętać, aby nie przewozić w
samochodzie przedmiotów nieprzymocowanych, które w razie hamowania mogłyby
uderzyć przypadkowo dziecko.
10. Jeżeli pojazd pozostaje przez długi czas na słońcu,
należy sprawdzić czy fotelik nie parzy, przed posadzeniem na nim dziecka.
Poniżej crash test z
dzieckiem w foteliku i dzieckiem bez fotelika, bez zapiętych pasów.
Dziękuję firmie CHICCO za pomoc w napisaniu tego posta.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
.. w końcu od A do Z znalazłem opisane wszystko co związane z zakupem fotelika. szerokości z Gdańska
OdpowiedzUsuńzgadzam sie z przedmowca, brakuje tylko cen, chocby orientacyjnych ale to pewnie zalezy od sklepu
OdpowiedzUsuńWłaśnie dodał bym jakiś ranking z orientacyjnymi cenami żeby mieć jakieś porównanie. Ale duży plusik za artykuł , wszystko jasno opisane. Pozdrawiam Transport Wrocław
OdpowiedzUsuń