Teraz nasuwa wam się myśl, przypominacie sobie, że ktoś wam kiedyś powiedział, że te odległości to kilometry do głównej poczty w danej miejscowości - tak najczęściej odpowiadają kierowcy.
Niestety to by było zbyt łatwe, aby taka odpowiedź była prawidłowa choć czasem może być prawidłowa. Czytając ostatnio różne rozporządzenia i ustawy dowiedziałem się, że kilometry podawane na drogowskazach, tablicach kierunkowych i tablicach szlaku drogowego powinny przeważnie oznaczać odległość od danego znaku do centralnego punktu danej miejscowości.
Punktem centralnym danej miejscowości może być główny rynek, ratusz czy skrzyżowania głównych dróg przelotowych. Odległości powinny być zawsze podawane w pełnych kilometrach. Wyjątkiem są odległości mniejsze niż 2km (takie zazwyczaj już podawane są na mniejszych znakach E-4), które powinny być wyrażone z dokładnością do stu metrów.
Kto wyznacza punkt centralny? Zarządca danej drogi, a że dróg i zarządców jest dużo to ,,centralne punkty" mogą się różnić nawet nie tyle w różnych miastach co nawet w jednym, a wszystko będzie zależeć od tego z której strony do danego miasta zamierzamy wjechać.
Nawet jeżeli będzie to jakieś duże polskie miasto to punkty centralne będą co najwyżej kilka kilometrów od ścisłego centrum, więc myślę, że jadąc w kilkudziesięcio lub kilkuset kilometrową trasę te parę kilometrów nie zrobi wam różnicy.
Dlaczego akurat te, a nie inne miejscowości są wymienione na znaku?
Rozporządzenie odnośnie zasad doboru miejscowości kierunkowych stwierdza, że
Miejscowość kierunkowa oznacza miejscowość, do której kierowany jest ruch pojazdów, której nazwa jest wskazywana na wszystkich znakach E-1, E-2, E-3, E-4, E-5, E-13, E-14 oraz ich odmianach, aż do miejsca umieszczenia tablicy E-17a oznaczającej wjazd do tej miejscowości. Na drogach krajowych jako miejscowości kierunkowe podawane są miejscowości położone na tych drogach. Na drogach pozostałych kategorii (wojewódzkie, powiatowe, gminne) jako miejscowości kierunkowe mogą występować miejscowości położone na drodze tej samej kategorii lub wyższej.
Miejscowość kierunkową ustala się według następującej hierarchii:
1) najbliższe miasto wojewódzkie;
2) najbliższe miasto na prawach powiatu;
3) najbliższe miasto z siedzibą powiatu;
4) przejście graniczne, do którego prowadzi droga, przy czym za nazwą należy umieścić znak „PL" i znak wyróżniający państwo, do którego prowadzi przejście, przyjęty do oznaczania pojazdów uczestniczących w ruchu międzynarodowym;
5) inna miejscowość, jeżeli nie można podać nazwy miasta wojewódzkiego, powiatowego lub przejścia granicznego.
Dopuszcza się stosowanie jako miejscowości kierunkowej nazwy miasta nieleżącego na danej drodze, pod warunkiem kontynuacji podawania miejscowości kierunkowej na całym ciągu dróg do niej prowadzących.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
całe życie jeździłem w przekonaniu że to do granicy miasta/miejscowości ale nigdy nie chciało mi się tego sprawdzać ;p
OdpowiedzUsuńTeż tak kiedyś myślałem. Ale co w przypadku rozrośnięcia się miasta w którąś stronę? Zmiana znaków na całej trasie :D
UsuńDlatego odległość podawana jest do centralnego punktu ;)
OdpowiedzUsuńNo to teraz już wiem wszystko, dzięki za ten artykuł :)
OdpowiedzUsuńJa znałem dwie wersje, jedna określała odległość do granicy, druga do centrum. Ciekawe, jest także, że centrum dla jednej osoby, może być inne dla drugiej.
OdpowiedzUsuńHehe cóż najlepiej mieć swój rozum.
OdpowiedzUsuńZdajmy się na siebie i nie będzie żadnych problemów
OdpowiedzUsuńNigdy wcześniej o tym nie myślałem w ten sposób, dopiero ten artykuł mi to uświadomił. Ale w sumie dziś nikt po znakach nie jeździ tylko włącza sobie nawigacje i po strachu ;)
OdpowiedzUsuńCentralny punkt też się może przesunąć
OdpowiedzUsuń