Co to jest rozrząd?
Jedną z najważniejszych części w samochodzie jest silnik, który pełni jakby rolę ,,serca". Nie bez powodu jedne z najczęstszych pytań podczas rozmów przy kawie o samochodach dotyczy poza marką i modelem właśnie silnika.Najważniejszym zadaniem rozrządu jest odpowiednia synchronizacja otwierania i zamykania zaworów, ale także przekazywanie całego napędu dalej, do osprzętu silnika. Kiedyś rozrząd był zbudowany z kół zębatych. Ze względów ekonomicznych koła zębata zostały zastąpione przez łańcuch, a ostatnio częściej pasek.
Co jest lepsze, pasek czy łańcuch?
Powszechnie panuje takie mniemanie wśród kierowców, że w rozrządzie lepiej sprawuje się łańcuch. Śmiem się zgodzić z tym stwierdzeniem gdyż jest po prostu trwalszy od paska. Nie oznacza to jednak, że łańcuch nie może się zepsuć. Jest to część jak każda inna, część pracująca więc także narażona na zużycie. W przypadku łańcucha rozrządu warto sprawdzać stan pozostałych elementów znajdujących się wokół niego jak np. napinacze lub prowadnice.Jak wszyscy zdajemy sobie sprawę praca mechanika i rachunki za serwisowanie auta nie zawsze należą do najtańszych.
O ile niektórzy producenci chwalą sobie zaletę rozrządów na łańcuch, które ponoć nie muszą być wymieniane przez całą żywotność danego pojazdu o tyle mając rozrząd na pasku musimy się liczyć z okresowymi wymianami. Czas może być różny w zależności od danej marki, modelu, silnika itd. Może to być co kilkadziesiąt lub co kilkaset tysięcy. Odwlekanie okresowej wymiany paska może być bardzo kosztowne. Zerwanie paska rozrządu może przyczynić się do poważnej usterki silnika - czasem jego naprawa może okazać się po prostu nieopłacalna i niezbędna będzie wymiana na nowy, kolejny.
Pamiętać musimy też o tym, że teoretyczny przebieg podany na etykiecie danego paska to jedno, a w rzeczywistości jego żywotność może być krótsza. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ na szybsze zużycie paska rozrządu mają także czynniki zewnętrzne jak warunki atmosferyczne, wiek auta czy niespodziewane usterki jak np. wyciek oleju.
Dużą zaletą rozrządu na łańcuchu jest jego żywotność. Z kolei pasek może pochwalić się cichszą pracą i oczywiście niższą ceną i mam tutaj na myśli zarówno koszt zakupu jak i koszt wymiany.
Jak już wcześniej wspomniałem poza samym paskiem czy łańcuchem ważna jest cała ,,otoczka". Warto więc pomyśleć o wymianie kompletnego rozrządu jak prowadnice, paski, napinacze, rolki lub inne podzespoły. W niektórych autach rozrząd umieszczony jest z tyłu tj od strony kabiny i dostęp do niego jest nieco utrudniony czyt. kosztowny. Warto więc zastanowić się czy w razie awarii jakiejś części z tzw. otoczki nie zapłacimy podwójnie za pracę mechanika.
Gdzie i w jaki sposób kupić rozrząd do samochodu?
Czasy kiedy giełdy samochodowe przeżywały oblężenie już dawno minęły. Aktualnie, w nowoczesnej erze komputerów i Internetu nie bez powodu mówi się, że wszystko można znaleźć w sieci. Nie inaczej jest w przypadku rozrządu. Wiele warsztatów także zdaje sobie z tego sprawę i możemy udać się do nich z własną częścią płacąc jedynie za robociznę.
Sklepów motoryzacyjnych jest całe mnóstwo jednak nie oszukujmy się - początek i przeważnie koniec każdego poszukiwania części jest na allegro.pl - miejsce, gdzie części wystawiają sprzedawcy z całej Polski. Duża liczba ofert sprawia, że możemy czuć się nieco zagubieni.
Pierwsze co powinniśmy zrobić zanim w ogóle zaczniemy szukać kompletnego rozrządu do naszego samochodu to poznać wszystkie parametry naszego auta. Wszystko wystarczy wyczytać z dowodu. Jeżeli znamy już markę, model, rocznik, parametry silnika to tyle w zupełności powinno wystarczyć. W przypadku części samochodowych aby mieć największą pewność co do tego czy dana część będzie pasować na 100% do naszego auta wystarczy spisać numer oryginalnej części i porównać z numerami podanymi w ofertach na najpopularniejszym w Polsce portalu aukcyjnym.
Na Allegro możemy filtrować oferty na wiele sposób m.in po popularności, cenie, trafności itd. Poza tym warto poczytać opinię na temat danego sprzedawcy, ale przede wszystkim zawsze musimy przeczytać cały opis, obejrzeć zdjęcia aby mieć pewność, że dana część będzie pasować do naszego auta. Poświęcając nieco więcej czasu na konkretną ,,analizę" zaoszczędzimy sporo pieniędzy i jeszcze więcej czasu.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
Niestety wielu kierowców wychodzi z założenia "mam rozrząd na łańcuchu to nie trzeba wymieniać", a to jeden z największych błędów. Każdy łańcuch kiedyś się przetrze i warto o tym pamiętać.
OdpowiedzUsuńFajny wpis. Nie dawno kupiłem używane auto i pierwsze co zrobię to wymienię rozrząd bo nie wiadomo w jakim stanie jest aktualny. Sam wygląd paska to za mało ;)
OdpowiedzUsuńOtóż to! Bardzo przydatne informacje :) Dzięki wielkie :)
OdpowiedzUsuńNajwiększy grzech "świeżaków". Kupić samochód, nie sprawdzić rozrządu. Fajny tekst, mam nadzieję, że komuś się przyda :)
OdpowiedzUsuńZawsze się dziwiłem wszystkim kierowcą co byli tak mocno przekonani i twierdzili że rozrządu na łańcuszku nie trzeba robić, a jak próbowałem i to wytłumaczyć to często się zapierali że nie ale jak już przychodziło co do czego że mechanik im powiedział że trzeba zrobić to potem zmieniali szybko zdanie. Bardzo fajny blog z dużą ilością przydatnych informacji nie tylko dla młodych kierowców lecz dla wszystkich :) Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis. Z tego co wiem to w wersji rozrządu na łańcuchu to koszty wymiany są znacznie droższe niż w przypadku paska. Tak więc m.in. np. w BMW wymiana rozrządu będzie trochę kosztować ;)
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis zwłaszcza fragment na temat tego iż, rozrząd na łańcuchu też trzeba wymieniać bo niektórzy faktycznie o tym zapominają .
OdpowiedzUsuńŚwietny materiał, dużo racji ma autor!
OdpowiedzUsuńZgadzam się w pełni z materiałem. Niektóre osoby zapominają o tak ważnej rzeczy jak wymiana rozrządu. A przecież to podstawa naszego samochodu;)
OdpowiedzUsuńukład rozrządu jest kluczowym moim zdaniem i warto o niego dbać bez względu na to czy ma się łańcuch czy pasek. Wystarczy że siądzie jakieś koło pasowe, coś się przetrze i od razu kilkaset złotych w plecy za naprawę, lepiej jest regularnie robić przegląd
OdpowiedzUsuńJeśli naprawiamy auto warto założyć rękawice ochronne, szczególnie jeśli jest dużą szansa, że pobrudzimy się olejem, smarem, brudem w okolicach silnika.
OdpowiedzUsuń