Tarcza sprzęgła – co to jest?
Tarcza sprzęgła zbudowana jest z piasty osadzonej na wałku sprzęgłowym oraz tarczy nośnej z okładzinami ciernymi. Jest to element sprzegła, który pozwala nam na ruszenie ze miejsca, jak również na zmianę biegów oraz zatrzymanie pojazdu bez konieczności zaprzestania pracy silnika. Stoi za tym przeniesienie momentu obrotowego, które jest możliwe dzięki pracy tarczy sprzęgła. Do innych funkcji tarczy sprzęgła zaliczymy również tłumienie drgań powstających w trakcie pracy.
Kiedy wymienić tarczę sprzęgła? Jak szybko zużywa się ten element?
Tarcza sprzęgła zużywa się powoli, w poprawnie eksploatowanym samochodzie powinna wytrzymać do kilkuset tysięcy kilometrów. Jeżeli kierowca często jeździ na półsprzęgle lub zbyt często trzyma nogę na pedale sprzęgła może dojść do zmniejszania prędkości samochodu przy zachowaniu wysokich obrotów silnika, co wpływa na zużycia nakładek ciernych, a w rezultacie skutkuje zużyciem samej tarczy.
Jak już wspomniano, do najczęstszych awarii sprzęgła zaliczymy zużycie okładzin ciernych tarczy, jak również poślizg tarczy, spowodowany przedostawaniem się oleju z silnika bądź skrzyni biegów. Równie często dochodzi do osłabienia sprężyń dociskowych.
Jak radzą specjaliści ze sklepu sprzeglo.com.pl, w pierwszej kolejności należy sprawdzić stan tarczy sprzęgła. W tym celu należy ustawić jałowy skok pedału sprzęgła. Skok nie powinien wynosić więcej niż zalecenia producenta. Po wyregulowaniu skoku pedału jałowego należy włączyć pierwszy bieg po wciśnięciu pedału sprzęgła do połowy skoku roboczego. Jeżeli nie napotkamy oporu, a bieg wrzucimy nawet przy niedużym dociśnięciu, będzie to świadczyło o zużyciu tarczy sprzęgła. Im mniej trzeba wciskać pedał sprzęgła, tym tarcza jest bardziej zużyta. Kolejne kroki to diagnostyka tarczy sprzęgła i dokładne ustalenie przyczyn oraz skutków zużycia.
Wymiana tarczy sprzęgła
Wymiana samej tarczy sprzęgła jest możliwa i wykonalna. Co więcej, jest to lepsze rozwiązanie niż regeneracja tarczy, która może skutkować jedynie niewielkim przedłużeniem jej żywotności. Kluczową kwestią jest dobór idealnie dopasowanej tarczy. Nawet małe różnice przyczyniają się do szarpania w czasie zmiany biegów. Przed podjęciem decyzji należy rozważyć, czy opłaca się wymieniać jedynie tarczę, czy może całe sprzęgło. Wymiana tarczy wiąże się z dużym nakładem pracy, należy również liczyć się z tym, że w niedługim czasie będziemy zmuszeni do wymiany docisku oraz łożyska. W takiej sytuacji zwyczajnie przepłacimy za robociznę.
Podsumowując, tarcza sprzęgła to element, dzięki któremu ruszamy z miejsca, zmieniamy biegi i nie musimy wyłączać silnika podczas postojów. Żywotność tarczy sprzęgła powinna wynosić kilkaset tysięcy kilometrów. Jazda na półsprzęgle, czy nadmierne wykorzystywanie pedału sprzęgła może prowadzić do powstawania awarii, takich jak osłabienie docisku tarczy. Najczęściej mechanicy mają do czynienia z poślizgiem tarczy, który spowodowany jest uszkodzonymi pierścieniami uszczelniającymi i przedostawaniem się oleju z silnika lub skrzyni biegów.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
artykuł sponsorowany
artykuł sponsorowany
Super wpis, przyda się na pewno ja ostatnio byłem u mechanika to mi wymieniał tarcze i klocki z przodu a teraz to mogę samemu sobie to oszacować kiedy wymieniać a kiedy nie bardzo przydatny artykuł.
OdpowiedzUsuńBardzo dobry wpis, przyda się bo jednak jest to ważny element w aucie a nie każdy jest od razu mechanikiem. Dlatego takie wpisy konkretne są bardzo dobre. Więcej takich mechanicznych wpisów.
OdpowiedzUsuńO tym trzymaniu nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy czytam/słyszę nie pierwszy raz i to jakaś plaga tych niedoświadczonych kierowców. Nie rozumiem, to tak proste do zapamiętania..
OdpowiedzUsuńNigdy nie wiedziałem kiedy przychodzi czas na wymianę sprzęgła, bardzo przydatny artykuł szczerze mówiąc, nie każdy ma aspiracje na zostanie mechanikiem a taka podstawowa wiedza zawsze się przyda.
OdpowiedzUsuń