Kiedy opona się zużywa?
Przyczepność do drogi zyskujemy dzięki odpowiedniemu bieżnikowi. W zależności od typu opony - letniej, zimowej, do jazdy klasycznej, terenowej etc. - będzie miał on różny kształt, głębokość i kąt nacięcia. Podczas jazdy opona w naturalny sposób zużywa się w wyniku tarcia, jakie zachodzi pomiędzy jej powierzchnią a jezdnią. Jeżeli używamy niewłaściwego typu ogumienia do zastanych warunków atmosferycznych, np. uparcie jeździmy na wersji letniej w zimę, opony zniszczą się szybciej, a także nie zapewnią nam odpowiedniego bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach niewłaściwego wykorzystania możemy "zajeździć" nowy komplet nawet w czasie krótszym, niż jeden sezon.
Bieżnik prawdę ci powie
Stan opon powinniśmy sprawdzać regularnie, zarówno podczas użytkowania konkretnego kompletu, jak i przy okazji zmiany na inny. Zgodnie z prawem nie możemy korzystać z ogumienia, w którym bieżnik jest mniejszy niż 1,6 mm, jednak jest to wartość skrajna, która nie gwarantuje nam żadnego bezpieczeństwa na drodze. W przypadku opon letnich powinniśmy postarać się o nowy komplet, jeżeli bieżnik zbliży się do granicy ok. 3-4 mm, podczas gdy bezpieczna minimalna wartość dla zimówek będzie oscylowała w okolicach 5-5,5 mm. Korzystając z opon z niższym bieżnikiem narażamy się na dużo większe ryzyko wypadku w sytuacji, gdy będziemy musieli gwałtownie zahamować czy kiedy auto wpadnie w aquaplaning lub poślizg.
Uszkodzenia mechaniczne również się liczą
Rodzajów zużycia opon jest kilka. Poza bieżnikiem zaliczają się do nich także mechaniczne zniszczenia gumy, o które szczególnie łatwo na wątpliwej jakości drogach. Jeżeli przy okazji przeglądu ogumienia zauważymy wyraźny ubytek w gumie lub jakiś przedmiot wbity w oponę, powinniśmy natychmiast ją wymienić. Nadwerężona powierzchnia gumy nie spełnia już swoich właściwości i może nas zawieść w najmniej odpowiednim momencie.
Kiedy należy zmienić opony?
Wbrew pozorom powinniśmy to robić nie tylko wtedy, gdy następuje zmiana pogody ze względu na pory roku. Zmiana opon powinna mieć miejsce również wtedy, gdy chcemy jechać w teren lub właśnie kończymy zabawę z off roadem na rzecz typowego miejskiego asfaltu. Także starty bieżnik i wszelkie fizyczne uszkodzenia kwalifikują ogumienie do wymiany. Jeżeli nie jesteśmy pewni, jaką markę i typ opony wybrać, możemy skorzystać z fachowej porady kontaktując się z doradcami sklepu https://noweopony.pl/.
AM
Strefa Kulturalnej Jazdy
wpis sponsorowany
wpis sponsorowany
A co z oponami wielosezonowymi ? ma to jakiś sens czy jednak nie warto się bawić w takie opony wielosezonowe ? bo nic nie ma na ten temat. A sporo modeli opon jest wielosezonowych.
OdpowiedzUsuńPodejrzewam kolego że opony wielosezonowe rozpatruje się tak samo. To w końcu też opony :D W każdym przypadku trzeba patrzeć na zużycie, niezależnie od rodzaju opony ;)
OdpowiedzUsuńNo wiadomo że trzeba sprawdzać stan opon czy nie są spękane i czy bieżnik jest odpowiedni . Jak się kupi droższe opony to ta wytrzymałość tej gumy jest stosunkowo lepsza od tych chińskich zamienników. Tez trzeba patrzeć na producenta.
OdpowiedzUsuńDlatego wole zawsze kupić nowe opony niż bawić się w używane i po pół roku nie mieć bieżnika całkowicie. Szczerze to nie preferuje zakupu używanych opon bo nie wiadomo kto i jak to eksploatował.
OdpowiedzUsuńOpony to jedna z tych rzeczy w samochodzie na których zdecydowanie nie warto oszczędzać. Oczywiście nie nakłaniam nikogo do kupna markowych opon z górnej półki, nie warto jednak sięgać po te najtańsze, bo długo na nich nie pojeździmy. Jeśli chodzi o cenę, to ja zawsze celuję gdzieś po środku, ale zawsze uprzednio czytając komentarze na temat danej oponki.
OdpowiedzUsuńOpony oponami ale czy ktoś z Was kupował je w salonie samochodowym ? jakie są ceny nowych opon z salony ?
OdpowiedzUsuńDlatego tak ważne jest sprawdzanie opon po każdym sezonie. Zawsze lepiej kupić nowe i mieć je już przygotowane na nowy sezon. Nie bez znaczenia jest także cena, kiedy to inni kupują np. zimowe opony, to te letnie zazwyczaj są dużo tańsze.
OdpowiedzUsuń