Jak dobrać właściwe tarcze do swojego auta? Tarcze hamulcowe to jeden z podstawowych elementów budowy pojazdu, który dużą rolę odgrywa w bezpieczeństwie.
Tarcza hamulcowa ma ogromny wpływ na drogę hamowania. Odpowiednio dobrana sprawia, że droga hamowania jest krótsza. W zależności od typu pojazdu i jego przeznaczenia, masy a finalnie ceny bo ta często gra pierwsze skrzypce. W autach montowane są różne rodzaje tarcz i całych układów hamulcowych.
Jakie są rodzaje tarcz hamulcowych?
Monolityczne tarcze hamulcowe - najpopularniejszy rodzaj tarcz w autach osobowych jeżdżących po polskich drogach. Tarcze monolityczny są to takie tarcze, które wykonywane są z jednego, pełnego fragmentu metalu. Z pewnością nie podlega żadnej dyskusji fakt iż tarcza hamulcowa jest wydajniejsza od hamulców bębnowych, ale jest pewno ale. Mianowicie jak cała nasza jazda tak i też hamowanie musi odbywać się ,,z głową". Jadąc z ostrego i przede wszystkim długiego wzniesienia zawsze lepiej jest sobie pomagać w hamowaniu biegami. Nie bez powodu krąży wśród kierowców stwierdzenie, że dobry kierowca to taki, który hamuje biegami. Dlaczego? Po pierwsze taki kierowca lepiej obserwuje drogę i przewidując to co za chwilę będzie jest w stanie lepiej zareagować. Kiedy pomaga sobie w hamowaniu biegami to nie powoduje nadmiernego przegrzania się tarcz, hamulców, a to przecież wpływa ostatecznie na skuteczność hamowania w późniejszym czasie.
Wentylowane tarcze hamulcowe
Tarcze hamulcowe, które posiadają specjalne otwory aby skutecznie odprowadzać ciepło. Wentylowana tarcza hamulcowa z pewnością jest znacznie mniej podatna na przegrzanie się niż zwykła tarcza monolityczna.
Nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe
Jeżeli auto użytkowane jest w warunkach ekstremalnych a takimi warunkami na pewno są przejażdżki po torze wyścigowym to znacznie lepszym wyborem od tarcz wentylowanych będą tarcze nawiercane oraz nacinane. Fading to zjawisko które znają doskonale kierowcy rajdowi - jest to po prostu przegrzanie się tarcz hamulcowych co skutkiem tym iż tracą one niemal całkowicie swoją siłę. Nawiercane i nacinane tarcze czasem są także wykonane ze specjalnej odmiany, stopu stali, która lepiej potrafi odprowadzać temperaturę. Co ciekawe w przypadku tego rodzaju tarcz, najlepiej spełniają one swoją rolę nie wtedy kiedy są zimne ale delikatnie rozgrzane do odpowiedniej, zalecanej temperatury.
Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe
Liderem pod względem bezpieczeństwa oraz ceny (chodzi oczywiście o najdroższy wariant z możliwych) są tarcze ceramiczne, które powlekane, wzmacniane są jeszcze włóknami węglowymi. Tarcze z uwagi na ich wysoką cenę stosowane są z reguły w profesjonalnym motosporcie lub bardzo drogich, egzotycznych autach jak na przykład w Ferrari, Lamborghini itd. itp. Śmiało można stwierdzić, że ten typ tarczy hamulcowych bardzo słabo traci swoją skuteczność nawet po pokonaniu wielu okrażeń na torze. Aktualnie także topowe, najmocniejsze wersje aut poszczególnych marek jak np. Audi, BMW, Mercedes-Benz, Lexus itd. także montują tego rodzaju tarcze aby zapewnić lepsze bezpieczeństwo kierowców najszybszych lub najcięższych modeli.
Odpowiednie tarcze hamulcowe także marki Febi do swojego pojazdu znajdziesz na iparts.pl
Zestaw, który widzicie na zdjęciach został zamontowany w aucie znajomego. Jest to Peugeot 807, brat bliźniak Citroena C8. Marka Febi to nie tylko klocki leżące w sklepie na półce po określonej cenie. Kupując Febi wybierasz jakość. Wszystkie produkty marki Febi Bilstein poddawane są rygorystycznym testom według ściśle określonych wymagań i to pod różnymi obciążeniami.
Hamulce Febi to kompromis między osiągami, komfortem oraz trwałością produktów. Technologia zaprojektowana także w taki sposób aby zmniejszyć hałas podczas hamowania. Klocki hamulcowe Febi Bilstein cechuje krótki czas docierania dzięki operacji scorchingu - specjalnej obróbce okładiny ciernej.
Zestaw przejechał już ponad 2 tysiące kilometrów. 99% jazdy to dalekie trasy. Jakie pierwsze wrażenia i wnioski? Oczywiście poprzednie klocki i tarcze były bardzo zużyte więc to, że nowe Febi lepiej hamują to narzuca się od razu. Z tego co mi już wiadomo to bywało, że trasa wiodła przez serpentyny, a problemy z przegrzaniem nie występowały. Nic nie piszczy, nie skrzypi, hamuje dobrze - jest bezpiecznie - nic więcej nie trzeba. Pamiętajcie, że dobry kierowca hamuje biegami :)
Zestaw, który widzicie na zdjęciach został zamontowany w aucie znajomego. Jest to Peugeot 807, brat bliźniak Citroena C8. Marka Febi to nie tylko klocki leżące w sklepie na półce po określonej cenie. Kupując Febi wybierasz jakość. Wszystkie produkty marki Febi Bilstein poddawane są rygorystycznym testom według ściśle określonych wymagań i to pod różnymi obciążeniami.
Hamulce Febi to kompromis między osiągami, komfortem oraz trwałością produktów. Technologia zaprojektowana także w taki sposób aby zmniejszyć hałas podczas hamowania. Klocki hamulcowe Febi Bilstein cechuje krótki czas docierania dzięki operacji scorchingu - specjalnej obróbce okładiny ciernej.
Zestaw przejechał już ponad 2 tysiące kilometrów. 99% jazdy to dalekie trasy. Jakie pierwsze wrażenia i wnioski? Oczywiście poprzednie klocki i tarcze były bardzo zużyte więc to, że nowe Febi lepiej hamują to narzuca się od razu. Z tego co mi już wiadomo to bywało, że trasa wiodła przez serpentyny, a problemy z przegrzaniem nie występowały. Nic nie piszczy, nie skrzypi, hamuje dobrze - jest bezpiecznie - nic więcej nie trzeba. Pamiętajcie, że dobry kierowca hamuje biegami :)
Nawet do normalnego auta, takiego daily, nawiercane tarcze hamulcowe są dobrym wyborem. Tym bardziej że koszta nie rosną jakoś kosmicznie w porównaniu do normalnych pełnych tarcz.
OdpowiedzUsuńWęglowo-ceramiczne tarcze to dla wielu zbyt duży wydatek. Bezpieczeństwo jest lepsze, to prawda. Ale koszty już nie zachęcają, nie wierzę żeby jakiś janusz motoryzacji założył to do passata :D
OdpowiedzUsuńJa również mam podobne zdanie to kolega Antoni, warto zainwestować dosłownie parę złotych więcej na nawiercane tarcze zyskując lepszą wentylację i mniejsze temperatury.
OdpowiedzUsuńNie ma co oszczędzać na hamulcach, trzeba dbać o to bo nie raz potrafią nas uratować od kolizji czy też jakiegoś większego wypadku ja się cieszę ze inwestuje w hamulce bo jednak są przeze mnie używane.
OdpowiedzUsuńFakt te węglowo ceramiczne są bardzo drogie ale to wiadomo że nie każde auto ma posiadać takie hamulce te lepsze auta jak lambo mają cermiczne tarcze ale jaka tam jest predkość.
OdpowiedzUsuńNo te ceramiczne to w sportowych autach ja u siebie mam 2 tarcze z przodu a z tyłu jeszcze bebny także się nie wypowiem ale w mojej corsie to nie trzeba montować tarcz za 3x wartość auta
OdpowiedzUsuńCeramiczne są strasznie drogie, ale jak ma się ciężkie drogie auto a chce sie jeździć bezpiecznie to trzeba o to zadbać. Ja osobiście w mojej Q7 mam ceramiczne i sprawują się bardzo dobrze, nie mam problemu z wyhamowaniem nawet na autostradowych prędkościach
OdpowiedzUsuńJa zamawiam od kilku lat z delphi. Jakość sprawdzona także nie kombinuję jak coś nowego się na rynku pojawi.
OdpowiedzUsuńCena może i jest wygórowana, ale naprawdę na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać. mam węglowo ceramiczne i sprawdzają się w mojej alfie bez zarzutu oraz trwałość klocków jest dłuższa, bo nie grzeją się tak jak na zwykłych tarczach.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł. Ja właśnie jestem przed wyborem do swojego auta klocków hamulcowych, powiem szczerze że teraz mam dylemat. Muszę się poważnie zastanowić.
OdpowiedzUsuńTH15810101005 GDB3151 Front Brake Pads
OdpowiedzUsuńTH15830201007 GDB3294AT Rear Brake Pads
TH15810101004 GDB1003AT Front Brake Pads
TH15830201003 GDB3175AT Rear Brake Pads
TH15810101028 GDB1737 Front Brake Pads
TH15830201010 GDB1546 Rear Brake Pads
TH15830201001 GDB1330 Rear Brake Pads
TH15810101007 GDB1583 Front Brake Pads
TH15810101008 GDB3429AT Front Brake Pads
TH15810101012 GDB1386 Front Brake Pads
TH15810101003 GDB3347AT Front Brake Pads
TH15810101001 GDB1307 Front Brake Pads
TH15810101014 GDB1044 Front Brake Pads
TH15810101025 GDB1782 Front Brake Pads
TH15830201004 GDB1621 Rear Brake Pads
TH15830201016 GDB1784 Rear Brake Pads
TH15810101024 GDB1783 Front Brake Pads
TH15810101006 GDB1357 Front Brake Pads
www.cinaautoparts.com
OdpowiedzUsuńTH15810101020 GDB7769AT Front Brake Pads
UsuńTH15171201025 DF7464.HZ Front brake Disc
TH15171201042 DF4862S Front brake Disc
TH15171201011 DF7183.HZ Front brake Disc
TH15841101016 DF7381.HZ Rear Brake Disc
TH15841101012 DF4372.HCZ Rear Brake Disc
TH15171201026 DF4465.HZ Front brake Disc
TH15841101004 DF4452.HZ Rear Brake Disc
TH15841101011 DF7395.HCZ Rear Brake Disc
TH15171201012 DF7218.HZ Front brake Disc
TH15171201041 DF4698.HZ Front brake Disc
TH15171201043 DF4459.HZ Front brake Disc
TH15171201024 DF7899.HZ Front brake Disc
TH15171201019 DF7422.HCZ Front brake Disc
TH15841101013 DF7168.HZ Rear Brake Disc
TH15171201037 DF4852S Front brake Disc
TH15171201033 DF6077S Front brake Disc
TH15171201018 DF7373.HZ Front brake Disc
TH15171201029 DF4764S.HZ Front brake Disc
TH15171201023 DF4295.HCZ Front brake Disc
TH15810101002 GDB3268AT Front Brake Pads
TH15841101014 DF7390.HCZ Rear Brake Disc
sales@cinaautoparts.com
OdpowiedzUsuńJakie polecacie dobre jakosciowo hamulce? Z jakiej firmy oplaca sie zamowic ? Zastanawiam sie nad tymi z Rotingera https://brakecenter.rotinger.com/. Widze, ze poleca je Adam Kornacki. Macie doswiadczenie z tymi tarczami?
OdpowiedzUsuńPozdrawiam
Wartościowy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo pomocny artykuł
OdpowiedzUsuń