Powszechnie wiadomo, że prowadzenie samochodu, nierzadko związane jest z nieprzewidywalnymi sytuacjami. Niebezpieczeństwa czekają na kierowców na każdym kroku, a zaledwie chwila nieuwagi, albo też zwykły pech może skończyć się pewnymi nieprzyjemnościami.
Jedną z najczęściej pojawiających się usterek stanowi przebicie opony. Dlatego właśnie poza apteczką, kołem zapasowym, żarówkami i trójkątem, w naszym samochodzie winien znaleźć się również lewarek samochodowy. Czym właściwie jest owy lewarek i jak go używać?
Czym jest lewarek samochodowy?
Lewarek samochodowy stanowi rodzaj dźwigni służącej do przenoszenia ciężarów - poręcznej, o małych rozmiarach. Stanowi standardowe i niezbędne wyposażenie w każdym warsztacie samochodowym. Z uwagi na niewielką podstawę, używany jest na ogół do podnoszenia samochodu na czas wymiany koła. Na ogół konstrukcja jego łap, jak i nośność lewarka dostosowane są do podnoszenia wybranego modelu samochodu. Próba użycia podnośnika samochodowego celem podniesienia modelu z wyższą wagą od dopuszczalnej może skończyć się nieprzyjemnościami w postaci uszkodzenia podwozia pojazdu, albo własnego ciała.
Jak używać podnośnika do wymiany opony?
Przed podnoszeniem
- samochód należy ustawić na stabilnym i twardym podłożu,
- włączyć światła awaryjne,
- wyprostować koła,
- zaciągnąć hamulec ręczny,
- wrzucić pierwszy bieg, zablokować koła za pomocą klinów, kamieni, albo czymś o większych rozmiarach, najlepiej po dwóch stronach,
- wyprosić wszystkich podróżujących pojazdem. W czasie podnoszenia nikt nie winien znajdować się w jego kabinie,
- ustawić trójkąt ostrzegawczy (odległość jego ustawienia od samochodu uzależniona jest według przepisów od tego na jakim rodzaju drogi w danym momencie się znajdujemy),
- wyciągnąć koło zapasowe, albo dojazdowe - zwykle umiejscowione jest ono w bagażniku pod pokrywą, na linie, albo też wymaga zdemontowania z kosza znajdującego się pod bagażnikiem,
- poluzować lekko śruby, używając do tego celu klucza dynamometrycznego,
- podłożyć podnośnik na stabilnym podłożu. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, warto wsunąć pod lewarek kawałek deski,
- zamocować lewarek. Punkty wyznaczone są przy pomocy specjalnych wgłębień wykonanych na podłużnicy (od strony podwozia).
Podnoszenie
Samochód podnieś tak, ażeby możliwa była wymiana koła, czyli na jakieś 2 cm od podłoża. Nie podnoś nigdy auta zbyt wysoko, ażeby nie zsunęło się ono z lewarka. Skutki zsunięcia się pojazdu z podnośnika zminimalizować można dzięki podłożeniu pod niego koła. Jeśli dojdzie do upadku, samochód oprze się na kole, zamiast uderzyć z impetem o podłoże.
Odkręcanie śrub
Teraz można już bez przeszkód odkręcić poluzowane wcześniej śruby. Należy położyć je w suchym, jak i czystym miejscu. Później trzeba ostrożnie zdjąć koło, nie szarpiąc go jeżeli jest zabezpieczone.
Założenie koła zapasowego i dokręcenie śrub
Należy sprawdzić, czy koło przylega odpowiednio do piasty. Później trzeba delikatnie je przykręcić i opuścić powoli auto. Kiedy samochód będzie już stał stabilnie na czterech kołach, konieczne jest dokręcenie śrub kluczem. Jeżeli koło było nieużywane przez dłuższy czas wymagać będzie dopompowania.
Poradę dostarczył serwis Tooles.pl – sklep z profesjonalnymi akcesoriami dla samochodu.
Lewarek to zdecydowanie rzecz niezbędna w wyposażeniu samochodu, choć każdy ma nadzieję, że nie będzie musiał używać go w trasie. Myślę, że ten wpis przyda się wielu początkującym kierowcom.
OdpowiedzUsuńZdecydowanie lewarek to jeden z obowiązkowych elementów wyposażenia samochodu. Nigdy nie wiadomo kiedy będzie potrzebny.
OdpowiedzUsuń