Piszczący pasek osprzętu silnika to problem, z którym bez wątpienia musiał zmierzyć się każdy kierowca. Tych niecodziennych hałasów nie należy lekceważyć, ponieważ niepozorny element, jakim jest pasek odgrywa bardzo ważną rolę w całym układzie. Jego zadaniem jest napędzanie ważnych urządzeń, takich jak alternator oraz pompa wodna.
Nieprawidłowa praca paska klinowego, czy też wielorowkowego generuje zakłócenia w działaniu auta. Chociażby z tego powodu akumulator ładuje się znacznie wolniej. Jeśli z kolei pasek się zerwie, dalsza jazda samochodem będzie po prostu niemożliwa.
Rodzaje pasków klinowych
Jeśli chodzi o rodzaje pasków klinowych, które możesz znaleźć w samochodach, są to paski klinowe (używane w starszych modelach aut) oraz paski wielorowkowe (stosowane współcześnie). Warto wiedzieć, że zużywają się one w inny sposób. Mianowicie pasek klinowy pracuje jedynie bocznymi krawędziami, a kiedy się wyeksploatują, należy wymienić pasek. Natomiast pasek wielorowkowy podczas pracy przylega swoją powierzchnią do kół pasowych, dzięki czemu jest wydajniejszy, a także cichszy podczas pracy.
Bez względu na to, jaki rodzaj paska zdecydujesz się zastosować, musisz wiedzieć, że najważniejszym aspektem dla prawidłowego działania tego elementu jest odpowiednie napięcie. Mierzy się je w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Jak sprawdzić, że pasek jest dobrze napięty? Otóż powinien się on ugiąć od 5 mm do 15 mm.
Szeroki wybór pasków klinowych znajdziesz w sklepie EBMiA.pl - https://www.ebmia.pl/480-pasy-klinowe
Co wpływa na działanie paska?
Pasek jest zużyty lub ma nieodpowiednio ustawione napięcie? Z pewnością zacznie piszczeć podczas pracy. Doświadczeni mechanicy zauważyli, że to zjawisko wzmaga się podczas jesieni oraz zimy, czyli w chłodnych porach roku, ale również latem, gdy pasuje pogoda deszczowa. Wynika to z faktu, że wilgoć zdecydowanie pogarsza właściwości tarcia, występujące między kołem pasowym a paskiem. Ta sytuacja zazwyczaj ma miejsce w przypadku mechanizmów zużytych lub tych, które uległy jakimś uszkodzeniom, jednak może się zdarzyć, że zdarzy się również w nowym samochodzie.
Co jeszcze może wpływać na piszczenie paska?
Choć zwykle pisk paska klinowego wynika ze złego napięcia lub zużycia, niekiedy winę ponoszą także koła pasowe, które również mogą się wyeksploatować, np. wtedy, gdy są mocno wyślizgane. W takim przypadku można zastosować kilka rozwiązań. Niektórzy robią tak, że delikatnie szlifują koła pasowe przy użyciu drobnego papieru ściernego. Inni zaś spryskują je, jak również pasek odpowiednim środkiem, który eliminuje pisk. Niestety, w każdym z tych przypadków są to jedynie rozwiązania tymczasowe. Za jakiś czas hałasy wrócą, dlatego od razu lepiej wymienić pasek lub koło pasowe na nowe. Na szczęście nie jest to duży koszt, a efekty, jakie uzyskane po zamianie elementów na nowe są warte każdej złotówki.
Wracając jeszcze na chwilę do pasków, warto wspomnieć, że w przypadku pasków wielorowkowych przyczyną pisku mogą być drobne kamyczki czy ziarenka piasku, które utknęły w rowkach. W takiej sytuacji od razu należy wymienić cały pasek, ponieważ zanieczyszczenia mogą uszkodzić nie tylko jego, ale również koła pasowe.
Odpowiednie napięcie paska ma znaczenie
Prawidłowe napięcie paska to najważniejszy aspekt, na który powinieneś zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, jeśli wydaje Ci się, że działa on nieprawidłowo. Świetne rozwiązanie posiadają paski wielorowkowe, które wyposażone są w automatyczne napisane, zapewniające odpowiedni naciąg. Z kolei przy paskach klinowych napięcie należy ustawić samodzielnie. Choć nie jest to skomplikowane, warto powierzyć to zadanie mechanikowi samochodowemu, które zrobi to w dosłownie kilka minut. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że naciąg jest ustawiony prawidłowo. Ważne jest, by napięcie nie było zbyt mocne, ponieważ może to doprowadzić do szybszego zużycia zarówno pasków, jak i kół pasowych, które również można kupić w renomowanych sklepie EBMiA pod adresem: https://www.ebmia.pl/481-kola-pasowe
artykuł zewnętrzny
Interesujący wpis. Dużo ciekawych i przydatnych porad
OdpowiedzUsuń