Kamera samochodowa to niezwykle użyteczny gadżet każdego kierowcy. Lepiej mieć swoją ,,czarną skrzynkę" i oby się nigdy nie przydała niż jej nie mieć a żeby choć raz była potrzebna. Wideorejestrator zdecydowanie ułatwia dochodzenie swoich roszczeń od pozostałych kierowców. Warto więc zadbać aby był jak najlepszej jakości. Vantrue to marka kamer samochodowych premium, gdzie jakość zdecydowanie przewyższa cenę.

28 października 2019

Najważniejsze fakty z historii rozwoju opon

Obecnie produkowane opony są wynikiem ciężkiej pracy sztabów inżynierów, wspieranych przez bardzo wydajne komputery. Coraz wyższe wymagania, jakie stawia przemysłowi oponiarskiemu rozwój motoryzacji, są jego siłą napędową. Przedstawiamy kluczowe momenty z rozwoju ogumienia samochodowego. Początki osiągnięcia dzisiejszej technologii, jakim jest opona, zupełnie nie wskazywały na kierunek, w jakim podąży w dalszych latach myśl konstruktorska.


Goodyear i pierwsze próbki gumy


Przełomowym osiągnięciem, które umożliwiło pracę nad tym wynalazkiem, było odkrycie procesu chemicznego, odpowiedzialnego za powstanie gumy. Zawdzięczamy to Jamesowi Goodyearowi. To on jako pierwszy przeprowadził wulkanizację kauczuku 15 lipca 1844 roku. Kauczuk jest pochodną lateksu, który otrzymuje się przez nacięcie kory odpowiedniego drzewa – najczęściej jest to kauczukowiec brazylijski. Lateks jest białawą, lepką i elastyczną cieczą. Po jego zakwaszeniu powstaje kauczuk naturalny. Podstawową cechą, jaką się charakteryzuje, jest bardzo duża elastyczność. Wulkanizacja kauczuku (czyli poddanie go działaniu siarki) prowadzi do powstania kauczuku utwardzanego. W wyniku dalszych badań James Goodyear jako pierwszy na świecie opracował recepturę gumy, która posłużyła za materiał do produkcji pierwszych opon.

Skąd się wzięła dętka?



Nic by się jednak nie stało, gdyby nie połączenie tego wynalazku z pomysłem, by ogumienie miało wewnątrz dętkę, pompowaną powietrzem. Połączenie tych dwóch pomysłów pozwoliło na znaczne zwiększenie szybkości przemieszczania się pierwszych aut oraz zmniejszenie hałasu, jaki wytwarzały koła bez żadnego pokrycia. Praktycznie, jako pierwsi urzeczywistnili ten pomysł bracia Michelin w 1891 roku, gdy do wyścigu kolarskiego Paryż – Brest wstawili pojazd wyposażony w pompowane opony. Ich zawodnik dotarł do mety znacznie szybciej, niż reszta biorących udział w zawodach.

Pierwsza felga i bieżnik


W 1908 roku światło dzienne ujrzał legendarny model Forda T – wyposażony w opony Goodyear, które były łatwe w montażu i demontażu (dzięki połączeniu z felgą). Stopniowo, wraz z rosnącą liczbą aut, pojawiły się obserwacje na temat zachowania samochodów na różnych rodzajach nawierzchni. Jednym z najbardziej palących problemów do rozwiązania była jazda po śniegu. Jedną z odpowiedzi na tę kwestię było opracowanie przez firmę Continental pierwszej opony z bieżnikiem w 1904 roku.
W 1937 roku fińska firma Nokian wyprodukowała pierwszą na świecie zimową oponę – przeznaczoną dla ciężarówek. Choć ten model znacznie odbiegał od popularnych dzisiaj wersji ogumienia zimowego (w Polsce dominuje na przykład wariant, wyprodukowany przez Dębicę – Frigo 2 (sprawdź ceny i opinie)), umożliwił większym autom wspinanie się na oblodzone wzniesienia bez łańcuchów.

Opony bezdętkowe


Dętka, choć była sercem opony – była niezwykle kłopotliwa, szczególnie przez trudności, jakie rodziły się po jej przebiciu. W 1947 roku firma Goodrich zaproponowała pierwsze opony bezdętkowe. Właściwie ten moment możemy uznać za początek współczesnego przemysłu oponiarskiego, ponieważ produkowane wtedy opony były już zasadniczo podobne do dzisiejszych wersji.
Kolejnym, niezwykle ważnym osiągnięciem, które wyznaczyło nowe kierunki w pracach nad ogumieniem było opracowanie technologii „runflat”, jakie miało miejsce w 2000 roku przez firmę Michelin. Koncern nazwał swój wynalazek PAX. Była to pierwsza na świecie opona, która nie wymagała przerwania jazdy w przypadku przebicia opony i utraty powietrza.
Z wartych wymienienia nowinek, na pewno warto zwrócić uwagę na inne, niedawne osiągnięcie firmy Nokian – czyli powstałą w 2014 roku pierwszą oponę z wysuwanymi kolcami, które można ukryć, stosując jedynie odpowiedni przycisk w samochodzie.
Ten krótki przegląd istotnych momentów w pracach, które w przeciągu prawie 140 lat doprowadziły do powstania obecnie stosowanych modeli opon nie wyczerpuje absolutnie bogatej tematyki, jaką jest historia ogumienia samochodowego. Daje jednak pewne pojęcie, jak wielu ludzi musiało pracować w pocie czoła, by urzeczywistnić marzenie o jak najbezpieczniejszej i stabilnej jeździe.

artykuł zewnętrzny

1 komentarz:

  1. Heh skoro trafiłem na taki artykuł to najwyższy czas zmienić opony na zimowe :P

    OdpowiedzUsuń

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Wpis szukaną frazę, następnie kliknij lupkę lub wciśnij enter

Kasyno z darmowymi spinami zawsze przyciągały nowych graczy, gracze otrzymują free spins za rejestrację lub jako ekskluzywny bonus od www.casino-online24.pl. Graj w kasyna bez weryfikacji online w www.bet-kasyno.info. Blog motoryzacyjny 2021 - kultura na drodze to priorytet.