W dniu jutrzejszym tj. 12-03-2020 w całym kraju Policjanci przeprowadzą działania kontrolno-prewencyjne, których głównym celem będzie zwrócenie uwagi uczestnikom ruchu drogowego na zapinanie pasów bezpieczeństwa.
Policja przypomina, że pasy bezpieczeństwa utrzymują nas na fotelu i w chwili uderzenia pojazdu w przeszkodę pozwalają wytracić prędkość wraz z samochodem. Przytrzymują nas również w bezpiecznej pozycji w przypadku dachowania pojazdu. Pasy bezpieczeństwa są równie ważne dla kierującego pojazdem jak i pasażerów. Pasażerowie, którzy nie zapinają pasów na tylnym siedzeniu, w chwili zderzenia stanowią śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu, bowiem swoim ciałem z dużą siłą uderzają w osoby podróżujące w siedzeniach przed nimi. Pamiętajmy także o naszych młodszych pasażerach. Dzieci powinny być przewożone w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymujących, dostosowanych do ich wagi i wzrostu.
- Działania nadzoruje Europejska Organizacja Policji Ruchu Drogowego ROADPOL (dawniej TISPOL). Jest to międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające policje ruchu drogowego.
,,Pasy niepotrzebne, mogą zaszkodzić zamiast pomóc" - druga część zdania w wyjątkowych sytuacjach może być trafna - pierwsze zdecydowanie NIE!
Czasem wśród rozmów przy kawie często słyszymy, że ktoś tam przeżył wypadek tylko dlatego, że nie zapiął pasów, wyleciał z auta na jakąś łąkę i uniknął zderzenia lub auto się zapaliło, a ten bez problemu z niego uciekł. Owszem, bywają takie przypadki, ale co z tego jeżeli statystycznie i tak znacznie więcej osób ginie z powodu braku zapiętych pasów niż odwrotnie.
Życie to ryzyko, ale chodzi o to by je zmniejszać. Zapięcie pasów zdecydowanie to ryzyko zmniejsza.
Pasażer płaci za siebie? Nieprawda! To kierowca ma dopilnować, aby wszyscy zapieli pasy bezpieczeństwa. To on ma kierownicę przed sobą i on rządzi, kieruje całym pojazdem.
Dawno dawno temu kiedy zapinanie pasów bezpieczeństwa było nieobowiązkową czynnością, gdyż po prostu nie wszystkie auta były wyposażone w ten system to praktycznie każdy zapinał pasy by pokazać wszystkim dookoła, że jego auto posiada to ekskluzywne wyposażenie. Wedle aktualnych, obowiązujących przepisów, każde nowe auto opuszczające posesję fabryki, a później próg salonu w naszym kraju musi posiadać pasy bezpieczeństwa. Zresztą pewnie wiecie, ale od wielu już lat każde nowe auto ma pasy bezpieczeństwa jako standardowe wyposażenie. Moda na pokazywanie, że ma się zapięte pasy bezpieczeństwa przeminęła już dawno temu.. niestety.
Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c.
2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
2) kobiety o widocznej ciąży; - nie dotyczy, ale lepiej zapiąć - naprawdę przeciwwskazania do niezapinania pasów posiada niewielki procent kobiet w ciąży
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych;
6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych; ...
Art 45.2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku;
3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;...
Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy, z zastrzeżeniem ust. 3, 3b i 3c.
2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy:
1) osoby mającej zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów bezpieczeństwa;
2) kobiety o widocznej ciąży; - nie dotyczy, ale lepiej zapiąć - naprawdę przeciwwskazania do niezapinania pasów posiada niewielki procent kobiet w ciąży
3) kierującego taksówką podczas przewożenia pasażera;
4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania;
5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej;
6) funkcjonariusza Służby Ochrony Państwa podczas wykonywania czynności służbowych;
6a) żołnierza Żandarmerii Wojskowej podczas wykonywania czynności ochronnych;
7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej;
8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych; ...
Art 45.2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku;
2) przewożenia osoby, o której mowa w ust. 1 pkt 1, na rowerze lub motorowerze albo motocyklu, chyba że jest przewożona w bocznym wózku;
3) przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1;...
Z tyłu nie trzeba - kolejne głupie stwierdzenie, które z różnych względów stało się bardzo modne. Osobiście bardziej bym nawet rzekł, że najpierw powinni zapinać pasy Ci z tyłu by nie być pociskiem podczas gwałtownego hamowania nawet przy niewielkiej prędkości. Wyobraźmy sobie dwulitrową butelkę z wodą na tylnym siedzeniu leżącą luzem. Wystarczy choćby przy 50km/h gwałtownie zahamować by narobiła sporo szkód. Teraz 2l=2kg pomnóżmy razy 40 i pomnóżmy przez komplet 4 czy 5 osób w aucie = no właśnie, może być nieciekawie. Lecą wszyscy na łeb na szyję łamiąc przy tym karki, wybijając zęby i krzywiąc kręgosłupy.
Popularność ,,z tyłu nie trzeba" zawdzięczamy starszemu pokoleniu ponieważ obowiązek zapinania pasów pojawił się w Polsce po raz pierwszy w 1983roku, ale dopiero w 1991 roku wprowadzono obowiązek zapinania wszystkich pasów, także tylnych. Zatem kierowcy z lat 83-91 najczęściej powtarzają ,,z tyłu nie trzeba zapinać pasów". Przepisy się zmieniają, a nieznajomość prawa szkodzi, ale kto by tam się doszkalał.
Pasy bezpieczeństwa mają nas ochronić i tego stwierdzenia należy się trzymać. W 1955 roku Ford wprowadził pasy bezpieczeństwa do seryjnej produkcji, ale coś poszło nie tak. Następnie w 1958 roku Volvo, tym razem już z powodzeniem wprowadziło pasy biodrowo-ramienne. Nie pozwól grawitacji zawładnąć twoim ciałem - zapnij pasy!
Zadbaj o bezpieczeństwo — ZAPNIJ PASY!
A teraz sobie wyobraź, że niektórzy przewożą z tyłu po 100 osób bez pasów (mimo że mają miejsca na 40) a policja sobie z tego nic nie robi.
OdpowiedzUsuńCo więcej niektórzy stale tak jeżdżą (po kilka raz dziennie) i w ogóle się nie przejmują tym, że w razie najdrobniejszej stłuczki zostaną przygnieceni przez X osób znajdujących się za nimi.