Jak przyciemnić szyby w samochodzie?
Lato w pełni- to właśnie wtedy jest ten czas, gdy kierowcy
najczęściej decydują się na przyciemnianie szyb w samochodzie. Prażące słońce
daje się we znaki a w trakcie jazdy czy też podczas postoju przecież nie zawsze
możliwe jest jego unikanie. Jak więc przyciemnić szyby w samochodzie?
Podpowiadamy.
Kierowcy, którzy
decydują się na przyciemnienie szyb w pojeździe, nie zawsze kierują się
walorami estetycznymi oraz wizualnymi. W zdecydowanej większości przypadków
decyzja ta ukierunkowana jest względami praktycznymi. Zabieg przyciemniania szyb
chroni bowiem wnętrze pojazdu przed szkodliwym promieniowaniem UV. Ciemniejszy
kolor szyby wbrew pozorom nie przyciąga promieni słonecznych a wręcz przeciwnie,
w upalne dni obniża temperaturę w środku auta. Ciemne szyby sprawiają, że
potencjalny złodziej nie widzi co znajduje się w środku pojazdu, dzięki czemu
nie narażamy pozostawionych w nim rzeczy na kradzież. Dodatkowa warstwa foli na
szybie działa także jak laminat, dzięki czemu przy kolizji odłamki szkła nie
wpadną do środka pojazdu.
DKAmedia
– profesjonalne oklejanie aut
Jak przyciemnić szyby?
Na rynku dostępne są dwie
metody przyciemniania szyb- foliowe (najpopularniejsze i najtańsze) oraz
piecowe (wykorzystywane w pojazdach ekskluzywnych, kosztowne i rzadko
stosowane).
Jeżeli planujemy
samodzielnie przyciemnić szyby można to zrobić za pomocą foli. Ten ekonomiczny
sposób jest bardzo trwały a dzięki szerokiemu spektrum dostępnych folii można
wybrać nie tylko różne barwy zaciemnienia, ale i ich moc. Nakładane folie nie
są elementem trwałym, dzięki czemu można taką folię wymieniać co kilka lat, nie
uszkadzając przy tym powierzchni.
Które szyby w samochodzie można przyciemnić?
Polskie prawo o
przepisach ruchu drogowego mówi, że kierowca prowadząc pojazd na drodze
publicznej powinien mieć widoczność w zakresie 180 stopni, gdzie szyba frontowa
oraz przednie boczne powinny charakteryzować się 75 procentową
przepuszczalnością światła.
Należy zwrócić
szczególną uwagę na to, że szyby w aucie tworzone są tak, że ich
przepuszczalność jest na granicy wymogów prawa. Dlatego nie zaleca się
samodzielnej ingerencji w przednie szkło, gdyż może się to skończyć koniecznością
ściągania foli podczas kontroli a w najgorszym przypadku nawet odebraniem
dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Szyby, które możemy zaciemnić nawet w 100 procentach, to boczne tylne oraz tylna środkowa. Mimo braku zakazu w przepisach, należy samodzielnie dostosować przepuszczalność folii, ponieważ pełne zaciemnienie szkodzi kierowcy przez ograniczoną widoczność.
Jaką folię do przyciemniania szyb wybrać?
Wykonując samodzielne
oklejenie szyby folią należy pamiętać o odpowiednim doborze foli. Planując
zakup materiału należy zwrócić uwagę nie tylko na jej parametry, tj. grubość,
przepuszczalność oraz barwę ale również na jej markę, ponieważ to ona decyduje
o łatwości aplikacji folii i jej trwałości.
Samo oklejenie szyby to
jeden z najpopularniejszych a zarazem najtańszych sposób, które w sposób mało
inwazyjny zmienią barwę szkła. Większość z dostępnych folii jest relatywnie
tania i trwała. Najtańsze jakie można znaleźć na popularnych aukcjach
internetowych kosztują niewiele, bo ok. 8-9 zł za 1 m2. Jednak aby uzyskać
gwarancję jakości oraz pewność, że materiał będzie pewnie osadzony na szybie,
warto wybrać produkty z klasy premium, do najpopularniejszych z nich należą
folie firmy 3M, których cena waha się średnio od 70 do 120 zł za 1m2.
Aby przyciemnić
samodzielnie szybę należy wyposażyć się w niezbędne narzędzia, wśród nich
znajdą się: opalarka dzięki której z łatwością wygrzejemy folie oraz obkurczymy
ją na mocno wypukłych powierzchniach; rakla- mała packa która do wyciskania
naniesionej wcześniej wody spod foli, dzięki filcowemu wykończeniu rakla nie
rysuje folii podczas aplikacji; ostry nożyk do folii; ściągaczka do wody; płyn
do aplikacji folii- specjalny płyn anty adhezyjny, który działa jak poduszka
pomiędzy folią a szybą, pomaga on w pozycjonowaniu wyciętego kawałka foli na
szybie.
Samo przyciemnianie
wygląda na dziecinnie proste w praktyce jednak spotkamy wiele przeciwieństw,
które czynność tą nam utrudnią. W pierwszej kolejności należy pamiętać o
czystości, zarówno powierzchni szyby, folii, jak i otoczenia. Folia to
przeźroczysty, bardzo cienki kawałek plastiku przez co nawet najmniejszy pył
odznaczy się na aplikowanym materiale. Do uzyskania profesjonalnego rezultatu
należy w pierwszej kolejności odtłuścić szybę środkiem chemicznym na bazie
alkoholu. Dopiero gdy uzyskamy czystą, gładką taflę można nanieść płyn anty
adhezyjny a następnie kawałek foli, którą będzie można dopasować na szybie,
tworząc tzw. formatkę. W momencie przygotowywania formatki należy folię dociąć
na o kilka cm większą niż oklejany obiekt. Jeżeli szyba jest mocno wyoblona,
nanoszony materiał należy podgrzewać oraz raklować, dzięki czemu pozbędziemy
się zagnieceń i pęcherzyków powietrza. Dopiero gdy mamy pewność, że folia
idealnie przylega do szyby, możemy obciąć ją nożem do rozmiaru szyby i
przenieść tymczasowo na czystą, bezpyłową powierzchnie (najlepiej sprawdzi się
kawałek starej szyby). Do finalnego oklejenia szybę należy ponownie dokładnie
wyczyścić, a następnie spryskać wodą. Folię należy oddzielić od podkładu a
następnie nanieść na szybę tak, aby warstwa z klejem przylegała do szkła.
Usuwając raklą zagniecenia oraz pęcherze, tworzy się gładka, przyciemniona
szyba.
Jeśli jednak nie mamy
odpowiednich narzędzi oraz nie czujemy się na siłach, by samodzielnie
przyciemnić szyby we własnym samochodzie, to nic straconego. Na rynku działa
wiele firm, które kompleksowo i w sposób profesjonalny zajmują się tego typu
pracami. Warto więc skorzystać z ich usług, by osiągnąć pożądany efekt.
Na pewno warto w tym temacie skorzystać z pomocy specjalisty. Szczególnie, że przyciemnianie szyby musi mieć odpowiednie przyciemnienie. I musi to być zgodne z obowiązującym prawem.
OdpowiedzUsuń스포츠토토
OdpowiedzUsuń프로토
먹튀검증
I'd like to find out more? I'd like to find out some additional information.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń