Każdy kierowca zobowiązany jest
zarówno do ścisłego przestrzegania przepisów drogowych, jak i posiadania przy
sobie dokumentów, niezbędnych podczas kontroli. Kierowcy zawodowi muszą zdawać sobie
sprawę z tego, że podlegają bardziej szczegółowej kontroli oraz zakres
obowiązujących ich dokumentów jest zdecydowanie większy. W niniejszym artykule
przybliżymy temat kontroli drogowej w
Europie, choć nie będzie to rzecz prosta, gdyż zarówno wymagane dokumenty, jak
i procedury kontroli różnią się nieco w zależności od danego kraju.
Kontrola drogowa w Polsce
Zacznijmy
od naszego rodzimego kraju, gdyż to właśnie w jego kontekście łatwiej będzie
odnieść się do różnic występujących na innych obszarach starego kontynentu.
Należy
zaznaczyć na wstępie, iż kierowca zawodowy musi posiadać przy sobie o wiele
więcej dokumentów, niż prywatny uczestnik ruchu drogowego. Tym bardziej, iż
obecne przepisy umożliwiają takim zwykłym kierowcom pozostawianie części dokumentów
w domu. Kierowca zawodowy powinien mieć wszystkie dokumenty przy sobie, w celu
usprawnienia przebiegu kontroli. O jakich dokumentach jednak mowa?
Rozliczanie czasu pracy kierowców - https://rozliczkierowce.pl
Prawo jazdy- to podstawowy dokument, który jest
zarówno potwierdzeniem zdobytych uprawnień do kierowania danym pojazdem, jak i
poświadczeniem posiadania koniecznych kwalifikacji. W prawie jazdy zawarta jest
bowiem informacja o kategorii pojazdu do której dana osoba posiada uprawnienia
oraz aktualnych badaniach lekarskich i psychologicznych, stanowiących brak
przeciwskazań do prowadzenia pojazdu wraz z datą ważności. Danych tych nie
można sprawdzić w systemie CEPiK, stąd posiadanie przy sobie prawa jazdy jest
tak istotne.
Dowód rejestracyjny- to kolejny ważny dokument, który
choć nie jest obligatoryjny w pojeździe, to jednak jego posiadanie znacznie
ułatwia i skraca czas kontroli. Dzięki niemu można bowiem szybko sprawdzić, czy
dany pojazd miał wykonane terminowo badanie stanu technicznego.
Wypis z licencji- jest dokumentem potwierdzającym, iż
przewoźnik może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie transportu
drogowego oraz posiada zezwolenie a wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
List przewozowy- to dokument, który potwierdza zawarcie umowy,
której przedmiotem jest przewóz towaru, zaś stronami firma transportowa oraz
przedsiębiorstwo odpowiedzialne za dostawę. Powinien on zawierać jak najwięcej
istotnych informacji, takich jak rodzaj towaru, ilość, konieczne warunki
przewozu, dane odbiorcy.
Karta kierowcy oraz dane cyfrowe z
tachografu- są to
nośniki umożlwiające weryfikację czasu pracy kierowcy, a więc zarówno czasu
prowadzenia pojazdu, jak i przerw oraz odpoczynków. Kontrola ta polega na
sczytaniu danych z tachografu, przy czym branych jest pod uwagę maksymalnie 28
dni wstecz oraz dzień bieżący.
Co jeszcze podlega kontroli i jak przebiega jej procedura?
Wszystkie
wymienione wyżej dokumenty, z wyjątkiem karty kierowcy oraz zapisów z
tachografu, podlegają sprawdzeniu podczas kontroli policji. Weryfikacji czasu
pracy kierowcy podczas jazdy dokonać może Inspektor Transportu Drogowego.
Procedura
kontroli drogowej kierowcy zawodowego przebiega podobnie jak kontrola każdego
innego kierowcy z taką różnicą, iż kierowcy zawodowi są bardziej szczegółowo
sprawdzani pod względem posiadanych dokumentów. Ponadto kary za brak dokumentów
lub ich nieważność są zdecydowanie bardziej wyższe w przypadku kierowców
zawodowych a dodatkowo w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości co do czasu
pracy, odpowiedzialność za naruszenie prawa ponosi nie tylko kierowca, ale
także przedsiębiorca czy osoba zarządzająca przedsiębiorstwem.
Bardzo
ważnym elementem kontroli jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Jest to
o tyle istotne, iż wpływa na jakość i bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz
przyczynia się do zmniejszenia ilości wypadków z powodu niesprawnego pojazdu. W
przypadku wystąpienia jakichkolwiek usterek możliwe jest zatrzymanie dowodu
rejestracyjnego a nawet zakaz dalszej jazdy.
Kontrola drogowa w Europie
Przewozy międzynarodowe niosą ze sobą pewne
utrudnienia, gdyż przepisy w poszczególnych krajach mniej lub bardziej różnią
się od tych, które obowiązują w Polsce. Dotyczy to zarówno przepisów ruchu
drogowego, jak i konieczności posiadania odpowiednich dokumentów podczas jazdy.
Zasada jest jednak prosta- lepiej mieć przy sobie o jeden dokument za dużo, niż
jeden za mało.
Trudno byłoby odnieść się do każdego kraju w
Europie, zatem przedstawimy dokumenty obowiązujące w większości krajów
europejskich. Zalecamy jednak każdemu przewoźnikowi- przed realizacją zlecenia
międzynarodowego- analizę wymaganych dokumentów w danym kraju lub doradztwo
firmy specjalizującej się w tej tematyce, w celu uniknięcia wysokich kar za
brak jakiegokolwiek dokumentu.
Realizując przewozy międzynarodowe na terenie Europy
należy posiadać przy sobie takie dokumenty jak prawo jazdy, dowód
rejestracyjny, potwierdzenie polisy OC, wypis z licencji oraz dane dotyczące
czasu pracy. Konieczny jest także list przewozowy, sporządzony według schematu
określonego konwencją CMR- o umowie międzynarodowego przewozu drogowego
towarów. Kolejnym ważnym dokumentem jest także zaświadczenie o delegowaniu oraz
zaświadczenie A1, potwierdzające opłacenie składek na ubezpieczenie społeczne.
Dobrze, by kierowca miał przy sobie również umowę o pracę, najlepiej
przetłumaczoną na dany język. Ponadto sprawdzany jest także stan techniczny
pojazdu, podczas którego warto okazać- oprócz wpisu i pieczątki w dowodzie
rejestracyjnym pojazdu- także zaświadczenie o aktualnym badaniu
technicznym, wydane przez diagnostów stacji kontroli pojazdów. Dokument taki
wymagany jest chociażby na Węgrzech.
Brak wymaganych lub aktualnych
dokumentów podczas jazdy to jedno z najczęstszych przewinień wykazywanych
podczas kontroli drogowych. Szczególną trudność stanowią realizacje zleceń
międzynarodowych, gdyż przepisy różnią się nieznacznie w zależności od danego
kraju. Zalecamy więc szczegółowe zapoznanie się z przepisami kraju, do którego
się udajemy, bądź skorzystanie z pomocy wyspecjalizowanych firm, które pomogą w
doborze dokumentów, które muszą znaleźć się w kabinie pojazdu podczas wyjazdu
do danego kraju europejskiego.
Takie kontrole są zdecydowanie potrzebne
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńArtykuł bardzo dobry ! zresztą jak zawsze :)
OdpowiedzUsuńZgadzam się w pełni z autorem tekstu.
OdpowiedzUsuńYour comments were incredibly encouraging and have left an indelible impression on me. I'd want to express my heartfelt gratitude to the creative genius behind this blog. Your passion and unwavering effort are truly exceptional and greatly appreciated. Your unrelenting dedication is reflected in the consistently insightful content you produce. I'm looking forward to reading more of your fascinating writings. Manassas DWI Lawyer VA
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńIf facing DUI charges in Dinwiddie, VA, Dui lawyer dinwiddie va , consult an experienced DUI lawyer. They can assess your case, challenge evidence, and work to minimize consequences, providing essential legal representation.
OdpowiedzUsuń