Podstawowe informacje na temat dokręcania kół
Dokręcanie kół to jedna z najprostszych czynności, jaką zajmują się fachowcy w trakcie przeglądu technicznego samochodu. Warto wiedzieć o tym, że koła w aucie mocowane są przy pomocy czterech lub pięciu śrub, a każdy producent określa moment obrotowy (siłę ich dokręcania). Dokręcanie kół ma szczególne znaczenie – niewłaściwe zamocowanie ich może negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo kierowcy oraz jego pasażerów. Dokręcone zbyt mocno śruby mogą spowodować uszkodzenie samego koła, a zbyt słabo – doprowadzić nawet do odkręcenia się go. Ponieważ to zadanie jest bardzo ważne, należy powierzyć je fachowcowi. Samodzielnie można wykonać je nieodpowiednio i tym samym doprowadzić do tragedii. Mechanicy, którzy pracują w autoryzowanym serwisie lub warsztacie, są odpowiedzialni za swoją pracę i to na nich spoczywa konieczność efektywnego dokręcenia kół. Gdyby z ich winy coś się wydarzyło, klient mógłby nawet wystąpić na drogę sądową. Warto zaznaczyć, że możliwe jest także samodzielne dokręcenie kół, jednak tylko wtedy, gdy właściciel auta zna się na tym, ma odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Informacje na temat procesu dokręcania kół można znaleźć m.in. tutaj: https://www.grupatopex.com/weztonawarsztat/motofani/dokrecanie-kol-sprawdzone-sposoby/.
Prawidłowe sposoby dokręcania kół
Śruby należy dokręcać przy pomocy klucza pneumatycznego (rozwiązanie najczęściej wybierane przez profesjonalnych mechaników) lub ręcznie. W starszych samochodach śruby mogą się zapiec, przez co później pojawia się problem z ich odkręceniem. Właśnie dlatego należy uważać na to, aby nie przekręcić śrub ani nie sprawić, by były zbyt mocno dokręcone. Ma to również znaczenie w przypadku opon wielosezonowych, które są rzadko ściągane. Do samego procesu dokręcania kół potrzebne są narzędzia takie jak podnośnik, klucz pneumatyczny, a także podstawki pod samochód. Bardzo duże znaczenie ma tu precyzja działania i efektywność pracy. Dla doświadczonej osoby dokręcanie śrub jest prostym zadaniem, jednak ci, którzy wcześniej tego nie robili, mogą mieć spore problemy. Najważniejszy jest moment dokręcania kół, który powinien wynosić od 110 do 140 nm, przy czym konkretna wartość zależy od producenta samochodu. Tylko prawidłowe dokręcenie śrub daje pewność, że nic się nie stanie. Właśnie dlatego w sytuacji, gdy zajmują się tym fachowcy w warsztacie, warto dokładnie sprawdzić ich pracę. W ten sposób można zadbać o bezpieczeństwo na drodze – nie tylko swoje, lecz także pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Super poradnik
OdpowiedzUsuń